Η φυσικοθεραπεία στην αρθροπλαστική γόνατος, είναι το πιο σημαντικό κομμάτι τις διαδικασίας αποκατάστασης του γόνατος, μετά το χειρουργείο. Προσφέρει σημαντική βελτίωση στην λειτουργικότητα και την αυτοεξυπηρέτηση του ασθενή.

Δείτε το άρθρο σε βίντεο στο τέλος του άρθρου ή συνεχίστε στην ανάγνωση παρακάτω:

Η αρθροπλαστική γόνατος τα τελευταία χρόνια είναι το συχνότερο χειρουργείο που γίνεται στο γόνατο. Τα υλικά και οι τεχνικές έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που πλέον μοιάζει με χειρουργείο ρουτίνας.

Πριν το χειρουργείο

Η φυσικοθεραπεία ιδανικά ξεκινάει προεγχειρητικα, δηλαδή πριν το χειρουργείο. Αυτό βοηθάει τον ασθενή να δυναμώσει, να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και να του φύγει το άγχος και ο φόβος. Προετοιμάζει το πόδι ώστε να είναι έτοιμο μετά το χειρουργείο και ο ασθενής έτσι κερδίζει χρόνο και χρήματα στην θεραπεία του. Ο Φυσικοθεραπευτής ενημερώνει τον ασθενή για την διαδικασία θεραπείας και το ιδανικό πλάνο, τι πρόκειται να ακολουθήσει πριν και μετά το χειρουργείο και πως θα αντιμετωπίσει τον πόνο και την δυσκολία στην κίνηση.

Οι βασικές οδηγίες που δίνει ο Φυσικοθεραπευτής πριν το χειρουργείο ειναι:

• Ενημέρωση για την διαδικασία και τον χρόνο αποθεραπείας
  • Ειδικές ασκήσεις για την ενδυνάμωση του ποδιού
  • Τρόπους αντιμετώπισης του πρηξιματος (οίδημα) και του πόνου μετά το χειρουργείο.

Μετά το χειρουργείο

Αν ο ασθενής ακολούθησε προεγχειρητικό πρόγραμμα φυσικοθεραπείας, θα γνωρίζει ήδη τι ακολουθεί και πως θα το αντιμετωπίσει. Σε διαφορετική περίπτωση ο Φυσικοθεραπευτής ενημερώνει και συμβουλεύει τον ασθενή.

Οι θεραπευτικές ασκήσεις ξεκινάνε από την πρώτη μέρα με προοδευτική επιβάρυνση και συνεχίζονται μέχρι ο ασθενής να γίνει λειτουργικός και να μην έχει πόνο. Ο Φυσικοθεραπευτής πέρα από το πρόγραμμα αποκατάστασης που εφαρμόζει μαζί με τον ασθενή, δίνει και ειδικές ασκήσεις που θα κάνει ο ασθενής μόνος του στο σπίτι. Είναι σημαντικό να κατανοήσει ο ασθενής ότι η θεραπεία του είναι ενεργητική και όχι παθητική. Δηλαδή ο ασθενής συμμετέχει στην θεραπεία του και δεν θεραπεύεται απλώς με την χρήση μηχανημάτων, που έχουν συμπληρωματικό και προεραιτικό χαρακτήρα.

Η ορθοστάτιση (σήκωμα σε όρθια θέση) ξεκινάει από την πρώτη ημέρα. Αρχικά με μερικά βήματα και αργότερα σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Η χρήση σκαλοπατιών γίνεται σε μεταγενέστερο στάδιο αφού ο ασθενής αποκτήσει επαρκές εύρος κίνησης στο γόνατο.

Η αντιμετώπιση του πρηξίματος γίνεται με ειδικές ασκήσεις και την χρήση ειδικής κάλτσας που συμπιέζει το πόδι. Η μείωση του πρηξίματος βοηθάει και στον πόνο, σε κάποιες περιπτώσεις βοηθάει και η χρήση πάγου ή κρύου επιθέματος, όχι πάνω από 10-15 λεπτά.

Οι στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν στο τέλος τις θεραπείας ειναι:

• Φυσιολογικό εύρος κίνησης στο γόνατο (περίπου στο 90% του καλού ποδιού)
  • Εξάλειψη πόνου
  • Φυσιολογική βάδιση χωρίς περπατούρα (Πι), πατερίτσες και χωρίς χωλότητα (κούτσεμα).

Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες.

Εμπιστευτείτε πάντα έναν πιστοποιημένο Φυσικοθεραπευτή